Așa cum procedezi pentru orice alt proiect pe care îl inițiezi, în momentul în care începi să dezvolți un website, ai nevoie de un plan. Una dintre cele mai utile și simple unelte când vine vorba de acest proces este harta site-ului -» în engleză: sitemap. Vestea bună este că indiferent de abilitățile de web design deținute (sau nu), harta site-ului poate fi creată de oricine.

Imaginează-ți că te pregătești pentru o foarte lungă călătorie. Sigur, spiritul de aventură și spontaneitatea ar trebui să fie ingrediente principale. Însă pentru a te bucura pe deplin de călătorie și pentru a nu rata acele experiențe deosebite pe parcursului drumului, ai nevoie de un plan și o idee generală despre ce anume se îndreaptă încotro. Ai nevoie de o hartă.

Să creezi design-ul pentru un website poate părea și poate chiar să fie un proces dificil. Poate fi însă și o experiență frumoasă dacă o plănuiești în concordanță cu viziunea ta. Harta site-ului este, practic, acea unealtă care îți permite să centralizezi și să organizezi întreg conținutul care dorești să apară pe website, acum sau pe viitor.

Ți-am pregătit o serie de 4 sfaturi utile de care poți să ții cont în momentul în care îți creezi harta site-ului, alături de câteva exemple hartă site.

1. Stabilește care e scopul site-ului

Scopul Site-ului

Înainte de crea design-ul și a lansa un website, acordă-ți un moment de răgaz pentru a-ți clarifica scopul și obiectivele pentru acesta. Ce îți dorești de la propriul website? Ai vrea să transmită un mesaj, să îți spună povestea? Ai vrea ca prin intermediul lui să promovezi anumite servicii sau produse? Sau poate vrei doar să oferi conținut de calitate cititorilor tăi și să îi ții la curent cu activitățile în care te implici? Decide care este scopul principal, iar acesta se va reflecta natural în harta site-ului, întâietate având acel tip de conținut important pentru tine.

Nu uita: recomandarea noastră este să treci prin această etapă înainte de a trece la design și construirea efectivă a site-ului.

Exemple hartă site:

2. Evită conținutul duplicat

Continutul Duplicat

Unul dintre motivele pentru a crea harta site-ului este faptul că aceasta te ajută să eviți conținutul duplicat. Dacă website-ul tău conține numeroase pagini și rubrici, este posibil ca nici măcar să nu realizezi că duplici conținutul. Vei crea azi o pagină anume și, poate, după câteva luni, vei crea ceva similar, uitând între timp de cea deja existentă. Harta site-ului te ajută să eviți astfel de situații, acest tip de conținut dublat și posibile conflicte informaționale pe website.

Important: conținutul duplicat îți afectează în mod negativ și optimizarea pentru motoarele de căutare – SEO. Dacă dorești să citești mai multe pe tema evitării conținutului duplicat, îți recomandăm acest articol SEOmoz.

Exemple hartă site:

3. Simplă și accesibilă pentru toată echipa

Simplu si Accesibil

În procesul construirii unui website, cel mai probabil, sunt implicate mai multe persoane. Designeri, manageri de proiect, developeri, copywriteri sau creatori de conținut, echipa de marketing și vânzări – toți cei implicați în proiect ar trebui să știe cum anume se va dezvolta website-ul. În acest scop, harta site-ului ar trebui să fie accesibilă mereu, tuturor. Orice modificări (și crede-ne, vor apărea modificări pe parcurs), ar trebui să fie rapid văzute de toată lumea, iar sugestiile și ideile noi își vor găsi astfel locul cu ușurință.

Exemple hartă site:

4. Mai puțini pași pentru conversie

Conversie Site

Trăim în secolul vitezei. Oamenii nu mai au timp sau, cel puțin, nu sunt dispuși să și-l investească în prea multe click-uri inutile și prea mulți pași dintr-un punct în altul. Trebuie să-ți optimizezi numărul de pași pe care un utilizator al website-ului este nevoit să-i facă din momentul în care a ajuns pe site până obține sau atinge scopul pe care l-ai stabilit pentru website, fie că vorbim de achiziționarea unui produs, înscrierea la un newsletter sau distribuirea conținutului de pe website.

Folosește-te de harta site-ului pentru a reduce acest număr de pași, implicit de click-uri, combină pașii din categorii similare sau renunță la unii dintre ei, acolo unde se poate.

Exemple hartă site:

Planifică din timp, bucură-te de călătorie

Similar unei hărți geografice, harta site-ului ar trebui să te ajute să-ți îndeplinești scopurile de călătorie, să eviți reluarea aceluiași drum din nou și din nou, să te mențină pe aceeași direcție de mers cu tovarășii de drum și să te ducă din punctul A în punctul B în cel mai eficient mod posibil.

Harta site-ului este un instrument care îți va salva timp și resurse. Fără ea, riști să creezi conținut inutil sau să-ți complici website-ul mai mult decât ar fi cazul. Va dura doar câteva ore să îți creezi planul, să stabilești ce conținut păstrezi, cum vor fi conectate paginile și articolele unele cu celelalte și cum va arăta structura site-ului.